شیشه های دوجداره و چند جداره (Insulating Glass)

سیستم شیشه دو یا چند جداره قطعه ای است شامل دو یا چند لایه شیشه که به طور موازی در فواصل مساوی از یکدیگر قرار گرفته اند و توسط فاصله انداز (اسپیسر) در دور تا دور آن ، از هم جدا شده اند . در فضای بین شیشه ها هوا یا گازهای خاص خنثی از قبیل گاز آرگون ، بدون رطوبت با فشاری تقریباً مساوی فشار هوای بیرون وجود دارد . در شیشه های دوجداره غالباً از اسپیسرهای آلومینیومی استفاده می شود که درون اسپیسر را با ماده رطوبت گیر (دسیکانت ) پر می کنند ، این ماده سبب جذب رطوبت هوای مابین دو شیشه می گردد و توسط مواد درزگیر مناسب از قبیل چسب دو جزءی پولی سولفاید و یا چسب سیلیکون ، کاملاً آب بندی شده است .
در شیشه های دو جداره می توان از انواع شیشه های معمولی، رنگی، رفلکس، لمینت و سکوریت استفاده کرد.
خصوصیات شیشه دوجداره
– کاهش اتلاف انرژی
– کاهش آلودگیهای صوتی
– جلوگیری از نم زدگی شیشه
– ایمنی بیشتر نسبت به پنجره های تک جداره

شیشه دو جداره به دلیل حفظ انرژی حرارتی و برودتی داخل، تجاری و… به جهت کاهش آلودگی در پنجره ساختمان بیمارستانها، کتابخانه ها، موزه ها وساختمانهای حاشیه خیابانهای پرتردد و یا نزدیک فرودگاه ها کاربرد وسیع دارد. همچنین برای ایمنی و آسایش بیشترپنجره های وسایل نقلیه عمومی مانند واگنهای قطار واتوبوسهای بین شهری نیز به شیشه های دو جداره مجهز می گردند. بنابراین استفاده از شیشه های دو جداره در پنجره ساختمانها برتریهای انکار ناپذیری به شرح ذیل دارد.
– حفظ انرژی وحفاظت محیط زیست:مقایسه ضریب انتقال حرارت برای شیشه های مختلف که در پنجره ساختمانها استفاده می شوند وهمچنین میزان مصرف سوخت سالانه که تولید کننده گازهای زیان آور برای محیط زیست مانند CO2 و SO2 می باشد بیانگر این واقعیت است که استفاده از شیشه های دو جداره در ساختمانها تا چه اندازه اهمیت دارد میزان صرفه جویی سوخت برای یک آپارتمان مسکونی که حدود سی متر مربع پنجره داشته و در آنها از شیشه دو جداره با گاز آرگون استفاده شده باشد سالانه 1500 لیتر می باشد که در این حالت تولید گازهای آلاینده نیز تا حدود 70 درصد کاهش می یابد.
– کاهش آلودگی صوتی : متوسط تقریبی شدت سر و صدا در شهر های بزرگ در حدود 65 تا 70 دسیبل می باشد این در حالی است که شدت صوت مجاز برای بیمارستانها ومحیط هایی از این نوع حداکثر 38 دسیبل می باشد.
استفاده بهینه از نور روز وکنترل انرژی: در مناطق گرمسیر با استفاده مناسب از شیشه های رنگی و رفلکس در پنجره های دو جداره میتوان میزان عبور نور ورودی را به دلخواه از حدود 8 تا 76 درصد نور تابیده شده کنترل نموده وانتقال انرژی از خارج به داخل نیز می تواند از 25 درصد تا حدود 61 درصد کل انرژی تغییر نماید همچنین برای مناطق سردسیر می توان با استفاده از یک لایه شیشه پوشش دار انرژی داخل را نیز حفظ نمود.
ويژگيهای اصلی شيشه های دو جداره عبارتند از : كاهش اتلاف انرژی حرارتی و نم‌زدگی شيشه ، عايق صوتی و كاهش سر و صدا و ايمنی بيشتر .
شيشه‌های دو جداره در زمستان حرارت را نگه داشته و در تابستان از ورود گرما به درون جلوگيری می كنند در نتيجه باعث بهبود تجهيزات گرمايش و سرمايش ساختمان می شوند . اين شيشه‌ها باعث كاهش نفوذ صوت می شوند و از نم‌زدگی شيشه‌ بعلت گرمتر بودن لايه درون شيشه دو جداره جلوگيری میكند . شيشه‌های دو جداره با گرم و مطبوع نگه داشتن محيط ، فضای ساختمان را برای زندگی و انجام كار مساعد میسازند .

شیشه دوجداره از اتصال دو یا سه لایه شیشه که به واسطه یک فضای پر شده از گازآرگون یا گازهای خاص  از یکدیگر جدا شده اند، تشکیل می گردد. جهت ایجاد فضای ما بین لایه های شیشه از یک فاصله گذار یا همان اسپیسر که معمولا ازجنس آلومینیوم بوده وداخل آن از رطوبت گیر پر شده است،  استفاده میگردد.

به منظور چسباندن اسپیسر به شیشه از چسب آب بندی اولیه به نام ایزوبوتیل استفاده میگردد، سپس گاز آرگون با خلوص بالا مابین فضای شیشه تزریق ودر نهایت آب بندی ثانویه توسط چسب پلی سولفاید یا سیلیکون دو جزئی صورت میگیرد.

ویژگی شیشه های دوجداره و چند جداره :

  • عایق حرارتی وکنترل انرژی حرارتی و خورشیدی در تابستان وزمستان
  • عایق صوتی و کاهش نفوذ سروصدا
  • کاهش انتقال اشعهUV با استفاده از شیشه لمینیت درآن
  • زیبایی در استفاده از انواع شیشه های لمینیت دکوراتیو وشیشه های هوشمند

پرشیا جام بزرگترین و بهترین کارخانه تولید انواع شیشه های دوجداره و چند جداره در خاورمیانه